1. The group
AN INDEPENDENT AND FAMILY-OWNED GROUP STRUCTURED AROUND 4 PILLARS
The Franco European Group, founded and headed by Lionel Roques, is an independent entity with over 100 permanent employees, structured around 4 sectors:
communication consulting with the Yucatan agency, series, fiction, and documentary production with Les Productions Franco European, events through Franco European Image – its original line of business – and Franco European Venues dedicated to catering.
To generate, defend, and promote Living Together.
1. The group
4
ACTIVITIES
8
Entities
100
Collaborators

2. Methodology

A methodology common to the 4 sectors of the group
The atypical development of the Franco European Group, a recognized player in 4 sectors – Event, Communication, Entertainment and Hospitality – gives it a unique position, where the sectors complement each other through the diversity and wealth of interactions and challenges to address. A successful and well-controlled development that is based on a formula common to the 4 sectors:
listen, imagine, produce.
1. The 4 pillars
2. Methodology
“To be useful to its clients,
its partners, the community,
and its employees.“
”Every subsidiary of the Group,
just like our investments
and our strategic decisions, should promote
Living
Together.“
3. Raison d’être
”To be useful to its clients, its partners, the community, and its employees.“
ADVOCATE FOR LIVING
TOGETHER
Event
our events are held in-person because Living Together cannot be digitized.
Communication
Our communication agency identifies itself as a Public Relations agency because its purpose is to create relationships among its various audiences and to generate human connections.
Hospitality
Our restaurants are designed as living spaces to welcome guests, not as platforms to distribute prepared meals.
Entertainement
Our film production company now only develops projects that will promote Living Together.
Moreover, within the Group, digital technology serves Living Together in “real life.”
So, indeed, the Franco European Group declares itself a mission-driven company and, beyond that, anADVOCATE FOR LIVING TOGETHER!
”Every subsidiary of the Group, just like our investments and our strategic decisions, should promote Living Together.“
3. Raison d’être
4. Key dates

Lionel Roques
Founder of the Franco European Group
“Give time to time for sustainable building.”




The atypical development of the Franco European Group, a recognized player in 4 sectors (Event, Communication, Entertainment, and Hospitality) gives it a unique position where the sectors complement each other through the diversity and wealth of interactions and challenges to address.
A unique path

Lionel Roques entre dans le monde de l’audiovisuel et de l’événementiel en tant qu’assistant de production puis assistant réalisateur chez Arnaud Monnier Conseil Communication. En 1989 sa longue filiation d’entrepreneurs de PME reprend le dessus et il crée, avec trois amis, Xeracom, société de production institutionnelle. En 7 ans Xeracom se fait une réputation dans le monde du film d’entreprise et de l’événementiel.
1997. La rencontre déterminante avec Jacques Arnaud – célèbre producteur de films publicitaires avec La Franco American Films – permet à Lionel Roques de développer ses activités événementielles et de films d’entreprise en créant La Franco American Image, première pierre du futur groupe. Carine Laverne, qui fait partie de l’entreprise dès sa création, deviendra la première salariée associée au capital.
2002. Jacques Arnaud et Lionel Roques fusionnent leurs expertises de producteurs et leur passion pour l’image au sein des Productions Franco American, société de production de fictions pour la télévision. En 2005, son développement s’accélèrera avec l’arrivée de la productrice Dominique Antoine qui leur ouvre les portes de France Télévisions.
2004. Création de La Franco American Travel, détentrice d’une licence d’agent de voyage spécialisée dans le tourisme d’affaires.
2007. Année charnière dans la constitution du Groupe Franco American.
— Jacques Arnaud se retire de la vie active. Lionel Roques rachète la totalité des actions des sociétés Event-Travel-Production et installe les différentes entités dans un immeuble indépendant à Puteaux.
— Anne-Marie Magne et Laurence Lacroix-Khemis, les deux autres cadres historiques de La Franco American Image, deviennent à leur tour actionnaires.
— Association avec Liliane Watbled-Guenoun (Grand Large Productions) qui devient la Productrice Artistique des Productions Franco American.
2010. La Franco American Image organise, à la demande de Ferrero France, le premier Village Kinder, dans le Lot-et-Garonne, qui accueille 1 000 enfants bénéficiaires du Secours Populaire. Joe-Wilfried Tsonga, Tony Estanguet, Tony Parker, Laura Flessel, Nicolas Karabatic, Ladji Doucouré sont les parrains de cette première édition. Dix éditions suivront et permettront à plus de 8 000 enfants de découvrir la joie des vacances et de s’initier à différents sports.
2012. Création de La Franco American Privilège, conciergerie événementielle.
2015. Ouverture d’un Département Event Automotive au sein de La Franco American Image.
2018. Le Groupe Franco European fait l’acquisition avec Point S, son client depuis 16 ans, de l’agence de communication et de relations publiques Yucatan où ils promeuvent Caroline Prince, salariée historique, en lui confiant la direction opérationnelle.
Fin 2020. En plein cœur de la crise sanitaire qui a profondément impacté l’événementiel, métier historique du Groupe, Lionel Roques fait le choix, en concertation avec ses équipes, d’investir dans le « présentiel » et le « lien social » en créant une nouvelle filiale La Franco European Venues. Elle a pour mission première de créer ou de refonder des restaurants pour en faire de véritables « lieux à vivre ». Sa première acquisition est en Suisse, à côté de Genève, Le Floris.
2022. Vingt-cinq ans après la création de La Franco American Image, un changement de nom pour toutes les entités du groupe s’impose avec le remplacement d’ « American » par « European ». Une manière de rappeler notre fierté d’être un groupe indépendant, fier d’être français et passionnément européen !
— Vincent Roques, fils du fondateur, quitte une carrière dans la finance pour rejoindre le Groupe et prendre en charge le développement et la diversification. En commençant par le pôle restauration fort d’une deuxième adresse à Rueil-Malmaison avec Le Père Joseph. Cette arrivée installe le groupe dans une perspective de long terme en préservant son indépendance, qui lui a permis d’exprimer sa « voie à part » depuis deux décennies.
— Un deuxième pôle est créé au sein des Productions Franco European dont la mission est de développer des projets qui portent – haut et fort – les valeurs de l’Universalisme.
— L’événementiel et la communication via la filiale Yucatan poursuivent, et même accélèrent, leur développement grâce à la fidélisation de leurs équipes et de leurs clients.
Le Groupe Franco European attaque son deuxième quart de siècle fort de 4 pôles, 8 entités et 100 salariés au service d’une même mission clairement définie et affichée : ÊTRE ACTIVISTE DU VIVRE ENSEMBLE.
4. Key dates

5. Human Richness
HUMAN RICHNESS
Living together begins in the company, with management and teams who share a vision, values and a desire to do things.
In the Franco European Group, investment is reciprocal! Teams invest in the company by contributing their professionalism, enthusiasm, creativity and listening skills to serve customers and the Group. And the company invests in its talents by listening to them and supporting them as they develop professionally and personally.
We are convinced that great stories can only be built over the long term, with our customers, our partners and, of course, our employees, who are the Group’s most valuable resource.
JOIN US
5. Human Richness

6. Media
Media
Generating, defending, and promoting Living Together is a constant battle that also involves speaking out in the media. Here are some excerpts…
6. Media


Groupe Franco European
99 rue de la République – 92800 Puteaux – France
© Groupe Franco European, 2023 • Webdesign : Élisabeth Chardin • Développement : Arkone